راهبند چیست؟

راهبند ابزاری کاربردی برای کنترل تردد است که عموما در مکان های شلوغ و پر رفت و آمد مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار کاربرد فراوانی در ورودی پارکینگ عمومی، مجتمع های مسکونی یا غیر مسکونی و غیره دارد. از نظر کاربردی، این ابزار باعث کنترل ترافیک می شود و رفت و آمدها را تحت کنترل می گیرد. بنابراین برای ایجاد امنیت گزینه بسیار مناسبی است. سیستم راهبند جهت کنترل در ورودی سازمان ها ، ساختمان ها پر تردد و مراکز تجاری جهت استفاده در تردد ها استفاده می شود.  معمولا از راهبندها در درب ورودی ارگان های دولتی، بیمارستان ها، دانشگاه ها، مجتمع های مسکونی و .. استفاده می کنند و شخصی با استفاده از یک ریموت بالا و پایین رفتن آن را کنترل می کند.

خرید راهبند

علل استفاده از راهبند :

  • مسدود سازی مسیرهای تردد خودروها در قسمت های ورودی پارکینگ ها و مناطق تحت حفاظت و …
  • مسدود سازی و یا تعیین مسیر جهت تردد عابرین پیاده
  • ایجاد منطقه ای مشخَص
  • هدایت مسیر به سمتی مشخص
  • …..

انواع راهبندها از لحاظ نیروی محرکه موتور:

در قدیم راهبند ها با ابزار دست بالا و پایین می شدند ، ولی امروزه موتورهای مختلفی از جمله مکانیکی و هیدرولیکی این وظیفه را انجام می دهند موتور تامین نیرو در راهبندها به دو گروه  الکترومکانیک و هیدرولیکی تقسیم می شود.

نصب راهبندهای اتوماتیک 

هدف از نصب راهبند اتوماتیک میله ای ممانعت از ورودی خودروهای غیرمجاز و کنترل تردد وسایل نقلیه می باشد.

بخش های اصلی راهبند اتوماتیک میله ای عبارتند از : میله متحرک، سیستم محرک (شامل مجموعه موتور و فنر) ، مدار فرمان و بدنه راهبند (شاسی) .

میله متحرک راهبندها عموما از جنس آلیاژ آلومینیوم ساخته می شود تا علاوه بر تامین استحکام موردنیاز، وزن کمی داشته باشد.
مدار فرمان راهبند وظیفه کنترل عملکرد سیستم محرک را برعهده داشته و براساس اطلاعات دریافتی از سنسورهای ایمنی و مطابق با نوع برنامه تنظیم شده، بالا و پایین رفتن میله را کنترل می کند.
بدنه یا شاسی راهبند عموما از جنس استیل رنگ شده ساخته می شود و مجموعه مدار فرمان، سیستم محرک و اهرم بندی انتقال نیرو به میله راهبند در آن قرار داده می شود.
سیستم محرک راهبند از مجموعه فنر و موتور تامین نیروی محرک برای بالا و پایین بردن میله راهبند تشکیل شده است. هدف از بکارگیری فنر، جبران وزن میله راهبند و کاهش نیروی لازم برای به حرکت درآوردن آن می باشد. درصورت وجود فنر، موتور کوچکتری در راهبندها استفاده شده و میزان استهلاک مکانیکی کاهش می یابد. موتور تامین نیرو در راهبندها به دو گروه هیدرولیکی و الکترومکانیک تقسیم می شود که در ادامه درخصوص ویژگی های هریک توضیح داده خواهد شد.

انواع راهبندها از لحاظ نیروی محرکه موتور

راهبند مکانیکی (الکترو مکانیک) :

در راهبند مکانیکی (الکترومکانیک) این عمل بر عهده موتور و گیربکس است. راهبند های الکترومکانیک دارای یک موتور الکتریکی می باشند. نیروی خروجی شفت موتور وارد یک جعبه دنده (گیربکس) می شود تا از طریق آن نسبت قدرت و سرعت شفت متحرک تنظیم شود. مرکز دوران میله راهبند دارای یک سوراخ دنده دار بوده که بروی شفت خروجی جعبه دنده متصل می شود. از این طریق زنجیره انتقال قدرت کامل شده و نیروی محرکه موتور به میله راهبند منتقل می شود.

 بخش های اصلی راهبند مکانیکی (الکترومکانیک) به شرح ذیل معرفی شده است :

  • میله راهبند
  • استاپ مکانیکی
  • میله اتصال فنر
  • لیمیت سوییچ ها
  • بادامک تنظیم محدوده حرکت میله راهبند
  • خلاص کن دستی
  • مجموعه موتور الکتریکی و جعبه دنده
  • پلیت اتصال فنر به اهرم
  • فنر تعادل
  • مدار فرمان الکترونیک
  • پیچ تنظیم قدرت فنر
  • پیچ اتصال سیم ارت
  • بیسپلیت
  • پیچ رول بولت
  • درب راهبند
  • بدنه راهبند

راهبند الکترومکانیکی

این نوع از راهبند ها یک موتور الکتریکی دارند که به وسیله همان  حرکت میله راهبند را مدیریت می کنند. کارکرد این موتور بدین شکل است نیروی خروجی موتور به جعبه دنده یا همان گیربکس منتقل می شود، در این مرحله گیربکس نسبت قدرت و سرعت شفت را تنظیم می کند تا میله تا حد مجاز بالا و پایین رود. منبع تغذیه این ولتاژ دارای قدرت ۲۲۰ ولت متناوب (۲۲ ولت ) است. و همین امر باعث می شود که موتور توانایی تولید نیروی بیشتری داشته باشد.

کاربرد راهبند الکترومکانیکی

معمولا از راهبند مکانیکی در مکان های کم تردد استفاده می شود ولی راهبند هیدرولیکی در رفت و آمدهای تردد بالا  کاربرد دارد.از راهبند هیدرولیک در مراکز فروشگاهی،بیمارستان ها ،اماکن عمومی به کار می رود

راهبند های مکانیکی با تمامي فناوري هاي مدارهاي الكترونيكي سازگار است. به همین دلیل، اين دستگاه يك كنترلگر خوب به حساب می آيد و استفاده از اين وسيله تضمين گر كار شماست. و نکته قابل اهمیت درمورد راهبند هاي اهرمي اين مورد است كه، راهبندها از امنيت و كيفيت بسيار بالايي برخوردار است كه به افراد مسئول اين امكان را مي دهد كه بتوانند به بهترين نحو رفت و آمد و تردد را كنترل كنند و بهره وری بهتری را داشته باشند.

تمامی راهبند های الکترومکانیکی دارای چند بخش اصلی هستند که شامل موارد زیر می شوند:

  • میله راهبند
  • فنر تعادل
  • پایه پلیت و پیچ آن
  • درب شاسی
  • بدنه کلی راهبند
  • خلاص کن دستی تا در مواقع ضروری بتوان از آن استفاده کرد

البته درهنگام خرید مشتري بسته به نياز خواسته  خود مي تواند این راهبند را به طول دلخواه خود سفارش دهد . ویژگی اين نوع راهبند ها این است که آن را مي توان با يك كليد دستي و يا همان كنترل از راه دور استفاده کرد. راهبندهاي اهرمي درقديم به صورت دستي باز و بسته مي شدند كه امروزه انواع اتوماتيك آن قابل استفاده مي باشد.

راهبند هیدرولیکی :

در راهبند هیدرولیک مسئولیت بالا آوردن  راهبند بر عهده پمپ هیدرولیک می باشد. راهبندهای هیدرولیکی مجهز به سیستم  محرک الکتروهیدرولیک هستند و از بخش های مختلفی مانند موتور الکتریکی، محفظه روغن، پمپ روغن وسیلندر هیدرولیک تشکیل شده اند. در این راهبندها موتور الکتریکی روغن را از طریق پمپ به پیستون انتقال می دهد تا بوم به بالا و پایین منتقل گردد. موتور راهبند هیدرولیکی با استفاده از ولتاژ 24 یا 220 ولت کار می کند و معمولا برای محوطه ها و اماکنی که دارای تردد نامحدود هستند مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این اماکن می توان به فرودگاه، عوارضی، پارکینگ های عمومی، بیمارستان و .. اشاره نمود.

این نوع راهبند ها استهلاک کمتری نسبت به سایر مدل ها دارد به همین دلیل در مکان هایی که ورود و خروج ماشین ها بیشتر است راهبند های هیدرولیکی استفاده می شود. ولتاژ منبع تغذیه این راهبند ها ۲۴۰ ولت و ۲۲۰ ولت است.

بخش های تشکیل دهنده راهبند هیدرولیکی :

  • چراغ فلاشر روی بدنه
  • مدار فرمان الکترونیک
  • دریچه اضافه کردن روغن
  • پیچ تخلیه هوای سیلندر راست
  • واحد هیدرولیک (موتور الکتریکی , پمپ هیدرولیک , مخزن روغن)
  • سیلندر هیدرولیک سمت راست
  • پره های خنک کننده پمپ هیدرولیک
  • شلنگ هیدرولیک اتصال پمپ به سیلندر راست
  • خلاص کن دستی
  • سیلندر هیدرولیک سمت چپ
  • پیچ تخلیه هوای سمت چپ
  • محفظه راهبند (کاور)
  • انکودر
  • جعبه اتصال برق ورودی
  • منبع تغذیه

راهبندهای هیدرولیک به علت استهلاک مکانیکی کمتر نسبت به راهبندهای الکترومکانیک، برای محل های پرتردد مناسب تر می باشند. راه بندهای هیدرولیک را براساس ولتاژ تغذیه موتور می توان به دو گروه ۲۴ ولت و ۲۲۰ ولت تقسیم نمود. مزیت عمده مدل ۲۴ ولت قابلیت افزودن باتری پشتیبان برای استفاده از راه بند در هنگام قطع برق می باشد. از طرف دیگر تجهیزات ایمنی نظیر انکودر که برای جلوگیری از برخورد میله راهبند با وسایل نقلیه به کار می رود تنها در راهبندهای ۲۴ ولت قابل استفاده می باشد.

در حال حاضر راهبندهای هیدرولیکی و الکترومکانیک با سرعت های حرکتی متفاوت (۸/۰ ثانیه تا ۶ ثانیه) و با طول میله های متنوع از ۲٫۳ تا ۸٫۳ متر ساخته می شوند. در هنگام انتخاب مدل راهبند باید به مواردی از قبیل میزان تردد، عرض گذرگاه و لزوم یا عدم لزوم برخورداری از باتری پشتیبان توجه نمود و براساس این موارد و با مشاوره با کارشناسان حوزه راهبند مدل مناسب را انتخاب نمود.

کاربرد راهبند هیدرولیک

از راهبند هیدرولیکی برای كنترل تردد در ورودي سازمان ها ،ساختمان هاي پر تردد و مراکز تجاری جهت ايجاد محدوديت در تردد استفاده می شود. اين سيستم ها قابليت باز و بسته شدن مداوم با فرمان دستگاه كارت خوان، دوربين پلاك خوان، پوش باتن، ريموت كنترل و ديگر سيستم هاي كنترل تردد استاندارد را دارا مي باشد.

مجموعه راهبندها شرکت درب های اتوماتیک پاسارگاد کیفیت بسیار بالایی دارند کارشناسان و مهندسان مجموعه با استفاده  ازعلم روز دنیا و جدید ترین متد هایی که برای ساخت  تجهیزات و محصولات صنعتی وحراستی استفاده می شود اقدام به ساخت راهبندهای با کیفیت کردند.

مزیت عمده مدل ۲۴ ولت قابلیت افزودن باطری پشتیبان برای استفاده از راهبند در هنگام قطع برق می باشد. از طرف دیگر تجهیزات ایمنی نظیر انکودر که برای جلوگیری از برخورد میله راهبند با وسایل نقلیه به کار می رود تنها در راهبندهای ۲۴ ولت قابل استفاده می باشد.

راهبند الکترومکانیکال یا هیدرولیکی ؟

امروزه استفاده از راهبند ها به  یکی از اصلی ترین تجهیزات حفاظتی و حراستی به شمار می رود که اغلب  برای کنترل تردد و ورود و خروج افراد و اتومبیل مجموعه ها استفاده می شوند.  راهبند الکترومکانیکال و هیدرولیکی با هدف کنترل رفت و آمد افراد و ممانعت از ورود افراد غیر مجاز به یک مجموعه استفاده می شود.

اغلب  راهبند ها دارای مکانیسم مشابهی هستند اما تفاوت های جزئی نیز دارند به همین علت انواع مختلف آن ساخته می‌شود.

  • راهبندهای میله ای که با عنوان راهبند الکترومکانیکی شناخته شده است از این راهبند بیشتر برای تردد محدود استفاده می شود.
  • و نوع دیگر از راهبند ها راهبند هیدرولیکی است که بیشتر برای تردد نامحدود استفاده می شود.

تفاوت راهبند اتوماتيك مكانيكي و هيدروليكي به اختصار

راهبند اتوماتيك مكانيكي: در راهبند اتوماتيك مكانيكي مكانيزم باز شدن به واسط چرخ دنده مي باشد كه درب را باز و بسته مي نمايد.
راهبند اتوماتيك هيدروليكي: راهبند هيدروليكي به واسطه دستگاه هاي مختلف مانند دستگاه كارت خوان، ريموت، كنترل، دوربين و غيره باز مي گردد.

تفاوت راهبند هيدروليكي و مكانيكي در مكانيزم باز و بسته شدن آنهاست. در واقع راهبند مكانيكي با هيدروليكي تفاوتي كه دارد در نحوه باز شدن و مكانيزمي كه براي باز شدن استفاده گرديده است، مي باشد.

با استفاده از این مطلب در خصوص تفاوت این دو راهبند تشخیص اینکه کدام یک از این دو نوع متناسب با نیاز و کاربری شماست ، انتخاب آسان تر و به صرفه تری خواهید داشت.

  • مکانیزم باز و بسته شدن یکی از مهم ترین تفاوت راه بند مکانیکی و هیدرولیکی می باشد.
  • میزان تردد راهبند الکترومکانیکی بسیار کمتر از راهبندهای الکتروهیدرولیکی می باشد به همین سبب ارزانتر است.
  • راهبند های مکانیکی با استفاده از چرخ دنده باز و بسته می شوند و راهبند های هیدرولیکی از سیلندرهای هیدروپمپ یا پمپ های روغن و شیرهای هوا تشکیل شده اند و به همین دلیل در آنها از چرخ دنده استفاده نشده است که در زمان برخورد راهبند با مانع خسارت بسیار کمی ایجاد می کند.
  • راهبندهای هیدرولیکی به علت استهلاک مکانیکی کمتر نسب به راهبندهای الکترومکانیکی, برای محل های پر تردد مناسب تر می باشند.

در حال حاضر راهبندهای هیدرولیکی و الکترومکانیک با سرعت های حرکتی متفاوت (0/8 ثانیه تا 6 ثانیه) و با طول میله های متنوع از ۲/۳ تا ۸/۳ متر ساخته می شود.در هنگام انتخاب مدل راهبند باید به مواردی از قبیل میزان تردد, عرض گذرگاه و لزوم یا عدم لزوم برخورداری از باطری پشتیبان توجه نمود و بر اساس این موارد و با مشاوره با کارشناسان حوزه راهبند مدل مناسب را انتخاب نمود.

 

انواع راهبند از نظر شکل

راهبند دارای انواع مختلفی می باشد، برخی پر کاربرد بوده و برخی نیز دارای کاربردهای مخصوص می باشند (مثل گیت های مترو).

انواع راهبند از نظر شکل ظاهری

راهبند اهرمی

راهبند اهرمی را حتما بارها در پارکینگ ها و یا محوطه های شهرکی به دفعات ملاحظه کرده اید. این نوع راه بند از پر کاربردترین راهبندها در نوع خود محسوب می گردد. برای نصب این راهبند معمولا ابتدا ستونی به ارتفاع یک متر نصب می نمایند، و سپس به آن یک میله متصل می سازند که بصورت اهرم به طول 2 تا 8 متر بالا و پایین رفته و مسیر تردد (بخصوص خودروها) را مسدود خواهد نمود.

راهبند ستونی

راهبند ستونی را باید بهترین و مناسب ترین و در عین حال پربازده ترین راهبندهای ممکن نامید. در ایران این نوع راهبند ها را بصورت بتونی در مسیرها و یا خیابان ها مشاهده می نمایید که برای جلوگیری از ورود خودرو و یا موتور سیکلت به داخل محوطه پیاده رو ها نصب می گردد و مدل جهانی آن دارای انواع و طرح های بسیار دیگری نیز می باشد.

راهبند تشریفاتی

راهبند تشریفاتی دارای کاربردهای مخصوص به خود می باشند، این راهبند ها معمولا در فروشگاه ها، موزه ها و مواردی از این دست مشخص می گردد و بیشتر برای مشخص سازی مسیرهای پر تردد بکار گرفته می شود، البته کاربرد دیگر آن نیز مشخص کردن صف های انتظار است که میتواند در این مورد نیز به کار گرفته شود.

جنس راهبند

راهبند از نظر جنس ساخت نیز دارای انواع و اقسام مختلفی می باشند، برخی از پلاستیک ساخته شده، یا بتون ارمه که می توان از فلز و یا حتی چوب نیز ساخته شوند. مهم ترین دلیل استفاده از اجناس مختلف بیشتر به خاطر نوع کاربرد آنها است.
مثلا برای ساخت تابلوی مثلثی خطر از پلاستیک استفاده می کنند، زیرا لازم است فرد آنها را در دست گرفته و در جایی کار بگذارد، پس لازم است تا وزنی اندک داشته باشند، و نکته دیگر در مورد استفاده از اجناس مختلف نیز باید عنوان نمود که بخاطر قیمت آنها می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.