نکات مهم در نصب راهبند پارکینگ

شاید در روزگاران نه چندان دور به علت وجود تعداد کم اتومبیل و وجود جای پارک به اندازه کافی ، واژه پارکینگ عمومی واژه ای کم کاربرد بود. خانه های مسکونی اکثرا یک و یا دارای طبقات بسیار کم بودند . یا پارکینگ نداشتند و اگرداشتند به علت تردد بسیارکم ، دارای درب بودند. ولی اکنون آپارتمانهای با طبقات زیاد با پارکینگ های بزرگ و پارکینگهای عمومی با تردد بالا باعث شده که ضمن داشتن درب ، انواع راهبند مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله ضمن توضیح مختصر در باره انواع راهبند ، نکات مهم در نصب راهبند را بررسی خواهیم کرد.

راهبند چیست ؟

باز و بسته کردن درب برای عبور و مرور به علت زمان بر بودن و دشواری های دیگر در جاهای پرتردد کاربرد ندارد. در این مکان ها وسیله ای به نام راهبند استفاده می گردد.

راه بند ها موانعی هستند به صورت موقتی نه به صورت کامل که از آنها به منظور کنترل ترافیک ، کنترل اعتراضات خیابانی، سرقت و … استفاده می شود .

راهبند ها به سه دسته بوم دار، ستونی و زنجیردار تقسیم می شوند.

برای نصب راه بند باید به نکات زیر توجه داشت:

  • کندن حفره و نصب فداسیون

برای نصب راهبند در محل مورد نظر نیاز به یک حفره به ابعاد مورد نیاز بر اساس نوع راهبند انتخاب شده می باشد. معمولا عمق حفره حداقل ۴۵۰ میلی متر می باشد. پس از کندن حفره، دو عدد لوله انعطاف پذیر که یکی برای برق تغذیه راهبند و دیگری مربوط به تجهیزات مربوطه می باشد باید در فنداسیون در نظر گرفته شود.

قطر لوله ها باید متناسب با تعداد سیم هایی که از هر یک عبور می کند انتخاب شود . سپس پیچ قلاب های درنظر گرفته شده طبق نقشه به پایه پلیت متصل می شود طوری که حدودا ۲٫۵ سانتی متر از پیچ ها بالاتر از سطح پایه پلیت باشد. در نهایت پایه پلیت درون حفره قرار داده شود و حفره با بتن پر گردد. دقت نمایید که سطح پایه پلیت از سطح زمین پایین تر نباشد و همچنین به صورت کاملا تراز قرار گرفته باشد.

  • محل مناسب برای عبور افراد پیاده در نظر گرفته شود.

اصلی ترین نکته در مورد محل فنداسیون راه بند در نظر گرفتن محل مناسب عبور و مرور عابر پیاده است . در بعضی مکانها عابر پیاده باید از اتاق نگهبانی عبور کند در غیر این صورت اگر عابر از بیرون  اتاق نگهبانی تردد می کند ، باید راهبند را طوری نصب کنیم بند که عابر از پشت دستگاه عبور کند نه از سمت نوک تیرک تا خطر برخورد او به تیرک به حداقل ممکن رسیده و از صدمات جلوگیری شود. صدمات ممکن است به عابر پیاده و از طرفی به تجهیزات راهبند وارد گردد.

  • محل ساخت فنداسیون تا حد امکان باید به اتاق نگهبانی نزدیک باشد.

دور بودن محل راهبند از اتاق نگهبانی مشکل ساز است . در صورتی که اتاق نگهبانی یا ساختمانی که در طرف مقابل تیرک قرار میگیرد دارای بالکن باشد ،محل احداث فنداسیون باید در محلی باشد که مرکز آن از لبه بالکن حداقل ۴۰ سانتی متر فاصله داشته باشد.تا وقتی که تیرک به صورت عمود می شودبا آن برخورد نکند.

  • فاصله پشت دستگاه از دیوار

یکی از نکات مهم در نصب راهبند این نکته است که پشت دستگاه باید از دیوار یا مانع گشت آن حداقل ۳۰ سانتی متر فاصله داشته باشد.

  • حواسمان به شاخه ها و یا سیم و سایر موانع باشد.

یک نصاب ماهر حواسش به همه جا هست . ممکن است راهبند در فضایی دارای درخت و یا سیم و یا سقف کوتاه و یا چارچوب در و … نصب شود . در صورت عبور کابل های هوایی یا شاخه های درخت از فضای بالای دستگاه یا تیرک ، یا باید محل نصب راه بند را تغییر داد یا این موانع را برطرف کرد تا تیرک هنگام عمود شدن با آنها برخورد نکند.

  • راه بند نباید در محل عبور آب یا باغچه باشد.

این نکته هم مهم است تجهیزات راهبند به خصوص موتور و اجزای الکتریکی آن نباید در معرض آب و رطوبت قرار گیرند.

  • برگ نقشه بیانگر ابعاد و مشخصات راهبند مورد نیاز است .

هر برگ نقشه یک حالت استقرار یا چیدمان درب و اتاق نگهبانی و محل راهبند را مشخص می کند. همچنین در هر برگ نقشه دو نوع فنداسیون (با پلیت و بی پلیت) کشیده می شود که مجری می تواند در صورت نبود پلیت و بولت های مربوطه ،فنداسیون بدون پلیت را اجرا کند.

  • تنظیم درست حرکت بازوی راهبند

بعد از اینکه بازوی دروازه مانع اتوماتیک پیچ شد و سیم کشی آن انجام شد ، نوبت به بررسی حرکت بازو می رسد. نصب کنندگان برق را روشن کرده و به صورت دستی موتور را برای بازوی سد پارکینگ حرکت می دهند. اگر هنگام پایین رفتن از سد احساس سنگینی و سختی حرکت شود ، به این معنی است که فنر بیش از حد محکم است. اگر هنگام حرکت به سمت بالا احساس سنگین تر شود ، فنر خیلی شل است. تکنسین باید کلاچ را در 45 درجه آزاد کرده و فنر را تنظیم کند (آن را محکم یا شل کند) تا زمانی که بازو بتواند در 45 درجه به حالت تعادل برسد. اگر این مرحله به درستی انجام نشود ، موتور دروازه مانع باید بار مکانیکی غیرضروری را تحمل کند که به طور قابل توجهی طول عمر دروازه مانع را کاهش می دهد.

  • اتصال زمین

دروازه مانع نصب شده در فضای باز در معرض افزایش برق ناشی از رعد و برق است. ما اکیداً توصیه می کنیم که محافظ ولتاژ به اتصال منبع تغذیه در داخل دروازه مانع نصب شده باشد تا از سوختن آن توسط لینگینگ جلوگیری کند. علاوه بر این ، محفظه فلزی دروازه مانع باید به EARTH متصل شود تا اطمینان حاصل شود که جریانهای اضافی FATAL در روزهای بارانی به طور موثر تخلیه می شوند. قطعاً نمی خواهیم وقتی کسی در روزهای بارانی دروازه مانع را لمس می کند ، دچار برق گرفتگی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 1 =